Eerdere wisseltentoonstellingen

Pioniers in de lucht, Jan Hondong en de 'Snip' naar Curaçao - 1934 (was te zien van 12 dec. 2009 t/m 18 apr. 2010).

Schaalmodel van de 'Snip'
Schaalmodel van de 'Snip'
(Spanwijdte ca. 20 cm)
Schaalmodel van de 'Snip' vervaardigd door Robert Alferink
Schaalmodel van de 'Snip'
(Spanwijdte ca. 2 meter),
vervaardigd door Robert Alferink

In het midden van de dertiger jaren van de vorige eeuw stond de burgerluchtvaart nog in haar kinderschoenen. Vliegen was toen nog een groot avontuur dat niet altijd goed afliep.
De motoren waren lang niet zo betrouwbaar als tegenwoordig. Motorstoringen kwamen vaak voor en de trajecten konden, doordat de motoren nog niet zo (relatief) zuinig waren en er niet al te veel brandstof meegenomen kon worden, niet al te lang zijn.
Een ander groot probleem was het navigeren. De navigator moest met behulp van (land)kaarten en een kompas het vliegtuig naar z'n bestemming loodsen en deed dat grotendeels op (grond)zicht. Zodra bij het oversteken van een breed water geen land meer zichtbaar was had men dus alleen nog maar een kompas en de eigen ogen als hulp.
Ook bestond er toen nog geen betrouwbare hoogtemeter en er waren ook geen drukcabines, waardoor het b.v. onmogelijk was om op een veilige (grote) hoogte over gebergten of slecht weer te vliegen.

Monument voor Jan Hondong en de 'Snip'
Monument (in Grave) voor
Jan Hondong en de 'Snip',
vervaardigd door Jan Ketterings
De route van de 'Snip'
De route van de 'Snip'
(15 t/m 22 dec. 1934)

In die pionierstijd was er een Gravenaar die wereldnieuws werd doordat hij in opdracht van de KLM als eerste Nederlander met een vliegtuig de Atlantische Oceaan overvloog, waarbij hij, doordat hij een kortere route naar het Caraïbisch gebied nam, ook nog ongeveer 600 km langer boven de open oceaan vloog dan andere vliegers voor hem hadden aangedurfd. Om dat te kunnen doen moest er wel van alles uit het toestel (een driemotorige Fokker) gesloopt worden om gewicht te besparen en ruimte te creëren voor extra brandstoftanks.
Een belangrijke taak van vliegtuigen was in die tijd het vervoer van post over grote afstanden en ook met dat gewicht moest rekening gehouden worden.

Die 41-jarige Gravenaar was zomaar niet de eerste de beste piloot. Hij had al een respectabel aantal retourvluchten naar (Oost-)Indië gemaakt en was als eerste de Middellandse Zee over gevlogen.

Zijn prestatie kreeg indertijd in Nederland niet de verdiende aandacht doordat, terwijl hij met zijn toestel de 'Snip' boven de Atlantische Oceaan vloog, een ander KLM vliegtuig de 'Uiver', dat onderweg was van Schiphol naar Batavia, in het Irakese deel van de Syrische Woestijn verongelukte, waarbij alle inzittenden (vier bemanningsleden en drie passagiers) omkwamen.

Door de Snip in 1934 vervoerd poststuk
Door de Snip in 1934 vervoerd poststuk

Nu 75 jaar nadat gezagvoerder Jan Hondong de vlucht met de 'Snip' (van Schiphol naar Suriname en Curaçao) tot een goed einde had gebracht heeft het Graafs Museum uit eigen collectie en verzamelingen van particulieren en het Aviodrome een tentoonstelling samengesteld die een goed beeld geeft van het leven van deze bijzondere man, van de historische vlucht met de 'Snip' en wat er verder met het toestel gebeurde.

Tentoongesteld worden vele oude foto's, kranten en andere historische documenten, vliegtuigmodellen, gedenkpenningen, poststukken (enveloppen en postzegels), boeken en andere voorwerpen die betrekking hebben op het leven van Jan Hondong en zijn historische vlucht met de 'Snip' in december 1934.

Museumbrochre 8: De legendarische vlucht van de 'Snip'
Museumbrochure 8
Museumbrochure 8

Tegelijkertijd met de opening van bovengenoemde tentoonstelling is nummer acht in onze reeks museumbrochures uitgebracht.

In deze uit twee delen bestaande brochure vertelt Jan Timmermans hoe de in Grave geboren Jan Hondong wereldberoemd werd door, in december 1934, als eerste (in opdracht van de KLM) met een vliegtuig de Atlantische Oceaan over te steken.
Als gezagvoerder van het Fokker-toestel de 'Snip' werd hij bij deze historische 'Kerstvlucht' bijgestaan door Jan van Balkom (eerste officier/navigator), Simon van der Molen (tweede navigator/radiotelegrafist) en Leen Stolk (boordwerktuigkundige).
Het eerste deel van deze brochure handelt over de levensloop van Jan Hondong en het tweede deel over de vlucht van de 'Snip'.

Deze brochure is te koop in het museum tijdens de openingsuren of per e-mail te bestellen. Zie voor nadere informatie onze pagina 'Museumwinkel'.


  Laatst gewijzigd: 18-apr-2010 Terug naar huidige wisseltentoonstelling